Característiques que ha de tenir un document perquè sigui de lectura fàcil:
EL CAMÍ MÉS FÀCIL PER A LA COMPRENSIÓ:
- Utilitzar un llenguatge senzill i directe: paraules senzilles expressades de la forma més simple.
- Evitar els conceptes abstractes: comparacions que facilitin la comprensió del tema.
- Utilitzar vocabulari curt relatiu al llenguatge cotidià parlat: Fer servir paraules dús habitual i no llargues i quan estigui amb adults faci servir un llenguatge d'adults.
- Dirigir-se al lector de manera directa i personal: "vostè té dret".
- Faci ús d'exemples pràctics: Els exemples pràctics poden ser útils.
- Dirigeix-te al lector de manera respectuosa: Emplea un llenguatge d'adults a l'escriure per persones adultes.
- Utilitzi frases curtes majoritàriament.
- Una sola idea principal a cada frase: Només una idea per frase.
- Utilitza un llenguatge positiu: Eviti el llenguatge negatiu.
- Utilitzi preferentment la veu activa davant de la passiva: Fer que el document sigui tan actiu i interessant com sigui possible.
- No doni per assumits coneixements previs sobre el tema en qúestió.
- Sigui sistemàtic a l'utilitzar les paraules: Utilitzi la mateixa paraula per anomenar una mateixa cosa.
- Trii signes de puntuació senzills: Evitar punt i coma guions i comes.
- No emplear el subjuntiu: Evitar el futur incert.
- Tingui cura amb el llenguatge figuratiu o metafòric: Evitar metàfores si desconeixen el llenguatge.
- No emplear paraules d'altres idiomes.
- Vigili amb l'ús dels números: Dir molts, en comptes de posar quantitats.
- Evitar l'ús de referències.
- Emplear direccions de contacte.
- Evitar vocabulari nostre no entenible, abreviatures i inicials.
Hem
fet vàries dinàmiques. Una d'elles ha set dibuixar un paissatge en un
paper amb els ulls tancats, ha set per prendre conciencia de la gent que
no té visió.
Una
altre dinàmica ha set dir alguna cosa només movent els llavis i els
altres han d'endevinar què has dit llegin-te els llavis, ha set per
veuure com es senten les persones que són sordes.
Una
altre dinàmica a l'exteriror anomenat pescar al peix, que consistia en
dir el nom d'una persona que serà el peix i els altres l'han d'encerclar
sense agafar-se les mans només tocant-se amb el cos, si hi ha alguna
discapacitat física com pot ser coix, cadires de rodes es deixen uns
segons perquè corri i després s'atrapa, també amb alguna discapacitat
visual com ceguera fer l'acompanyament amb una altre persona al costat
que l'anirà guiant si ell ha de fer de peix i sino fa de peix, al peix
se li posarà algun peto florescent perquè pugui veure'l bé. Amb
discapacitat psíquic amb algun transtorn mental, si cal anirà acompanyat
mentre fa de peix.
No hay comentarios:
Publicar un comentario