miércoles, 18 de abril de 2012

EL CAMÍ MÉS FÀCIL PER LA COMPRENSIÓ

18-04-12 Reflexió: Avui hem fet el tema de les persones amb discapacitat intel.lectual i hem llegit un escrit de les persones amb retràs mental.
Característiques que ha de tenir un document perquè sigui de lectura fàcil:

EL CAMÍ MÉS FÀCIL PER A LA COMPRENSIÓ:

- Utilitzar un llenguatge senzill i directe: paraules senzilles expressades de la forma més simple.

- Evitar els conceptes abstractes: comparacions que facilitin la comprensió del tema.

- Utilitzar vocabulari curt relatiu al llenguatge cotidià parlat: Fer servir paraules dús habitual i no llargues i quan estigui amb adults faci servir un llenguatge d'adults.

- Dirigir-se al lector de manera directa i personal: "vostè té dret".

- Faci ús d'exemples pràctics: Els exemples pràctics poden ser útils.

- Dirigeix-te al lector de manera respectuosa: Emplea un llenguatge d'adults a l'escriure per persones adultes.

- Utilitzi frases curtes majoritàriament.

- Una sola idea principal a cada frase: Només una idea per frase.

- Utilitza un llenguatge positiu: Eviti el llenguatge negatiu.

- Utilitzi preferentment la veu activa davant de la passiva: Fer que el document sigui tan actiu i interessant com sigui possible.

- No doni per assumits coneixements previs sobre el tema en qúestió.


- Sigui sistemàtic a l'utilitzar les paraules: Utilitzi la mateixa paraula per anomenar una mateixa cosa.

- Trii signes de puntuació senzills: Evitar punt i coma guions i comes.

- No emplear el subjuntiu: Evitar el futur incert.

- Tingui cura amb el llenguatge figuratiu o metafòric: Evitar metàfores si desconeixen el llenguatge.

- No emplear paraules d'altres idiomes.

- Vigili amb l'ús dels números: Dir molts, en comptes de posar quantitats.


- Evitar l'ús de referències.

- Emplear direccions de contacte.

- Evitar vocabulari nostre no entenible, abreviatures i inicials.


Hem fet vàries dinàmiques. Una d'elles ha set dibuixar un paissatge en un paper amb els ulls tancats, ha set per prendre conciencia de la gent que no té visió.
Una altre dinàmica ha set dir alguna cosa només movent els llavis i els altres han d'endevinar què has dit llegin-te els llavis, ha set per veuure com es senten les persones que són sordes.
Una altre dinàmica a l'exteriror anomenat pescar al peix, que consistia en dir el nom d'una persona que serà el peix i els altres l'han d'encerclar sense agafar-se les mans només tocant-se amb el cos, si hi ha alguna discapacitat física com pot ser coix, cadires de rodes es deixen uns segons perquè corri i després s'atrapa, també amb alguna discapacitat visual com ceguera fer l'acompanyament amb una altre persona al costat que l'anirà guiant si ell ha de fer de peix i sino fa de peix, al peix se li posarà algun peto florescent perquè pugui veure'l bé. Amb discapacitat psíquic amb algun transtorn mental, si cal anirà acompanyat mentre fa de peix.

No hay comentarios:

Publicar un comentario